vrijdag 20 februari 2015

Wat is een goede fietsafstelling?

Gedurende mijn werk als bikefitter kom ik fietsers tegen met een verscheidenheid aan klachten Of die het gevoel hebben niet een te zijn met hun fiets. Weer anderen willen het maximale uit hun prestatie halen.

Wanneer mensen met klachten komen, hebben ze vaak zelf al heel veel geprobeerd en soms al verschillende bikefittingen gedaan, zonder het gewenste resultaat. Wanneer ik dan vraag hoe deze bikefittingen gedaan werden, zie ik hierin veel verschillen.

Ik wil hier daarom duidelijk maken, waar een goede bikefitting volgens mij aan moet voldoen.

Belangrijk is om uit te gaan van de fietser als uniek persoon. Welk doelen heeft deze? Wat is zijn blessureverleden? Welke fysieke klachten zijn er? Hoe is het gesteld met de lenigheid en stabiliteit van de persoon?
Uiteindelijk ben ik opzoek naar een balans tussen Comfort, Aerodynamica en Krachtoverbrenging. Wanneer je niet comfortabel op je fiets zit, kun je tijdens langere ritten niet je maximale prestatie bereiken.
Een goede bikefitting houdt hier dus altijd rekening mee en zal dus de fiets aanpassen aan de persoon en niet andersom!!!

Klachten treden op tijdens het fietsen en moeten dus ook dynamisch getest worden op de fiets. En dat is nu het grote verschil met een statische meting. Hierbij worden een aantal lichaamsmaten bepaald, zoals binnenbeenlengte, romplengte en armlengte. Al deze maten worden vervolgens in een computermodel gestopt en hieruit rolt vervolgens de 'ideale' fietsafstelling. Tijdens deze test wordt er dus absoluut geen rekening gehouden met de lenigheid, evt klachten.

Tijdens een dynamische test wordt er naar de bewegingen op de fiets gekeken. De ideale positie wordt bepaald, door lichaamshoeken op de fiets te meten.
Daarnaast is het belangrijk rekening te houden met de stabiliteit en druk op de verschillende contactpunten; zadel, stuur en pedalen.

Met behulp van druksensoren kunnen hotspots, de bewegingen en de positie op het zadel worden bepaald. Hierdoor kan er tijdens het fittingsproces een comfortabele en stabielere zit worden verkregen. Hierdoor ontstaan er minder klachten, kan meer kracht gegenereerd worden en kan de prestatie langer vol worden gehouden.

Hetzelfde geldt bij drukmeting in de schoen. Hierbij worden hotspots opgespoord, stand van de voeten bepaald en krachtoverbrenging. Door schoen/pedaal optimalisatie, door juiste uitlijning, afstelling schoenplaatjes en gebruik van zolen, wordt de stabiliteit en kracht-efficientie vergroot.

Kortom een optimale bikefitting is altijd dynamisch en houdt rekening met de klachten en doelen van de fietser, waarbij rekening wordt gehouden met alle contactpunten op de fiets!!!!






Reageren op mijn verhaal laat een bericht achter op mijn facebook pagina


groeten Sander Visschers



Geen opmerkingen:

Een reactie posten